maandag 15 oktober 2012

KPMG: kopietje hier, kopietje daar, kopietje in de gloria?


Dag mijn lieve MargienAaltje,

Het is al weer een maand geleden sinds ik je schreef. En in die tijd is hier veel gebeurd. Het hospitaaltje is daadwerkelijk in bedrijf. Er komen steeds meer vrouwen om zich te laten testen. Gelukkig zijn de eerste mannen ook geweest. Eerder dan wij hadden durven hopen. Dat geeft ons heel veel moed. We hebben sinds drie dagen ook een (heel trage) internet verbinding en het eerste wat ik deed was op jouw weblog kijken.

Ik zag daar dat ons broertje weer van zich heeft laten horen. Hij is nog geen steek veranderd, dat is wel te merken. Altijd al een wolf in schaapskleren geweest en altijd met oogkleppen voor. Bereid om wat dan ook te doen voor een flinke zak met geld. En het ergste is dat het hem geen klap interesseert wat voor schade hij anderen daarmee berokkent.

Is hij al bij je geweest om een biertje met je te drinken? Pas op voor zijn maniertjes hoor. Hij praat je de laatste cent uit je beurs en verdwijnt met de Noorderzon. En als hij terugkomt is hij in staat om jou een schuldgevoel aan te praten omdat je boos op hem bent.
Soms denk ik dat hij de duivel in hoogsteigen persoon is. Jij zult misschien tegenwerpen dat in ieder mens, hoe slecht ook (van gedrag) nog een kiem van goedheid valt te ontdekken, het is mij niet gelukt die kiem bij hem te vinden.

Jij houdt je goed bezig met dat ziekenhuis bij jullie, zag ik. Ook jij bent nog geen steek veranderd en daar ben ik trots op.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is dat rapport waar ik steeds weer over hoor en lees. Klopt het dat de Raad van Bestuur van die zorggroep waar Bethesda onder valt voor € 800.000,00 een rapport heeft laten opstellen door Wouter Bos van KPMG Plexus? En dat een bijna identiek rapport met een vergelijkbaar advies is opgesteld voor de ziekenhuizen in Winschoten en Delfzijl? Is hier misschien sprake van een handige manier om een hoop geld te verdienen met heel weinig werk? Het zou me niet verbazen als Johan hier achter zit. Die heeft echt veel contacten tegenwoordig, verkijk je daar niet op. Google maar eens op zijn naam en je schrikt je lam als je ziet met wie hij in verband te brengen is.

Lieve zus, mijn internetquotum voor vandaag is op. Ik moet dus stoppen. Laat gauw van je horen! Je bent ineens zo fijn dichtbij!

Je broer Hippo

Broeder!

Wat fijn en wat goed dat je daar in de bushbush zo bezig bent met het opzetten van een ziekenhuis. Ik ga er van uit dat het een ziekenhuis is voor ALLE bewoners uit Mbwanga en niet alleen de rijken?

Aan Johan wil ik niet teveel woorden kwijt. Nee, het bier staat hier in de koelkast en hij is natuurlijk niet langsgekomen. Druk, druk, druk met het volgen van leiderschapstrainingen, communicatietrainingen, golfbaanontmoetingen en netwerken. Dan zit een biertje met zuslief er niet meer in.
Ik vind vooral die trainingen gevaarlijk. Hij leert zo alles recht te praten wat krom is. Of, zoals onze vader altijd zei: “Geld dat stom is, maakt recht wat krom is”.
Ik maak me er best zorgen om want volgens mij is onze broer bezig zichzelf te verliezen. Ik hoop echt dat hij elke ochtend in de spiegel kan kijken en kan zeggen: ik ben een goed mens.
Ik blijf maar geloven dat niemand zo ver kan dwalen dat er geen weg meer terug is.

Dat rapport van jou is behoorlijk aan de prijzige kant. Hoeveel ziekenhuizen kun jij daarvan bouwen? Is het niet raar dat Bos met wat knip en plakwerk op een soortgelijk rapport in Winterswijk uitkomt?
Het zal toch niet zo zijn dat hij overal in dit land variaties op hetzelfde thema verspreid a 800.000 euro per keer? Ik kan dat niet geloven. Wie zou daar belang bij hebben? Nou ja, het antwoord weet ik al: hijzelf en zijn bedrijf.

Maar echt, ik geloof je gewoon niet en wil je ook niet geloven. Zwartkijker. Jij weet altijd mijn goede humeur te vergallen. Je wordt bedankt, ook namens de samenleving!


MargienAaltje


Lieve Zus!

Over de prijs van het rapport van Wouter Bos kan ik nog niet zoveel zeggen. Vandaag had ik wat meer internetquotum, dus ben ik gaan zoeken. Die € 800.000,00 is misschien aan de hoge kant hoorde ik in de uitzending van Radio Hoogeveen, die ik hier via de satellietverbinding heb beluisterd vanaf de actiewebsite van dat actiecomité. Zal wel een schatting zijn, het schijnt dat € 200.000,00 een serieuzer te nemen bedrag is, maar dan nog. Mijn budget voor een heel jaar hier in Mbwanga is € 15.000,00 en dan moet ik ook nog oppassen dat ik geen medicijnen verstrek die door de farmaceutische industrie hier worden gedumpt nadat ze in de hoogontwikkelde “eerste en tweede wereld” verboden zijn verklaard.
Maar hoe het ook is, het is wel duidelijk dat KPMG een goudmijn is voor adviezenschrijvers. Johan kan nooit ver uit de buurt van die lui verkeren, dus misschien kun je het hem eens vragen.

Overigens heb ik wel informatie over de situatie in Winterswijk gevonden. Op Zorgvisie kun je lezen dat er een extern consultancybureau in de arm is genomen. Of dat KPMG is geweest kan ik je nog niet melden, maar ik zal het je zeker laten weten als ik daar achter ben.
De fusie is daar trouwens niet doorgegaan, dat valt te lezen op Fusie gaat niet door, misschien kun je dit doorgeven aan de mensen van het comité in Hoogeveen, jij zult vast wel weten wie dat zijn.

Toen ik vanochtend jouw column beluisterde via de website van het comité, had ik tranen in mijn ogen. Je stem klonk zo vertrouwd, je was even zo vreselijk dichtbij en ik zag ons weer samen pruimen plukken in de tuin van buurvrouw Mina. Sindsdien denk ik steeds aan die drie grote haren op haar kin en aan Hendrik, die doofstomme kleermaker, die ik altijd een hand ging geven als hij voorbij kwam. Ik vond hem zo zielig en ik bad elke avond dat onze lieve Heer hem de spraak zou schenken, maar helaas, onze lieve Heer was toen waarschijnlijk even op vakantie.

Volgens mij is toen al de kiem gelegd voor mijn werk nu. Wij, gewone mensen, zullen het moeten doen op deze aarde. In eenvoud en oprechtheid.
Ik doe in ieder geval mijn best en ik weet dat dit voor jou ook geldt. Dat Johan zo buiten de boot valt, het is maar goed dat vader en moeder dat niet meer hoeven te beleven.

Lieve zus, ik ga nu stoppen, door jou te schrijven krimpt elke keer mijn heimwee, ik ben blij dat je bestaat.

Hippo



Oproerkraaier!

Wat ben je er toch voor één?
Eerst een beetje glashard zitten te beweren dat die rapporten bijna een miljoen kosten en dan beweren dat ze 200.000 kosten. Je moet maar durven. Huhuh... in eenvoud en oprechtheid.
Zo kennen we er meer he.

Het blijft een feit dat 200.000 euro ook erg veel geld is.
Het blijft een feit dat dat geld door jou en mij betaald is.
Het blijft een feit dat juist WIJ niet lijken te mogen weten wat er in dat rapport staat.

En dan is het misschien niet een feit maar toch een waardeoordeel: ik vind dat er erg veel geld wordt verdiend aan de top van het ziekenhuis.
Kijk, ik verdien zelf 40.000 euri per jaar. Niet veel, maar ik kan er alles mee doen wat ik nodig heb.
Met een loon van 100.000 zou ik nog meer kunnen doen, dure merkkleding kopen buiten de uitverkoop om, een tocht door de jungle maken of.... of....
Met een loon van 200.000, dat dus door jou, mij, en onze buren betaald wordt, koop je een huis van een miljoen, joost mag weten waar dat voor nodig is, koop je nog meer merkkleding en dure port en neem je een bewakingsbedrijf in dienst. En, vooruit, je gaat voor de 2e keer naar Madagascar. Ik bedoel dus: wat voor zin heeft het om zoveel geld van hardwerkende mensen af te nemen als het nauwelijks iets zinnigs meer oplevert?
Maar goed, ZE doen maar.
Er is niemand uit de politiek die dat oplost want de wil ontbreekt.

Denk maar veel aan de drie haren op de kin van buurvrouw Mina.
De eerste staat voor geloof. Het geloof dat je iets doet dat er toe doet, dat je de wereld beter maakt.
De tweede staat voor de hoop. De hoop dat het beter wordt dwars tegen alle cynisme en egoïsme in.
De derde staat voor de liefde. De liefde die je hebt omdat je weet dat een ander mens net zo is als jij bent. Met dezelfde angst, wanhoop, liefde en hoop.

Laten we daar dan maar voor gaan broertje. Geef nooit op maar pas op jezelf.


MargienAaltje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten