zondag 7 oktober 2012

Het beschamende geval dat Margiens broertje is

Hieronder heeft Margien haar correspondentie met haar broertje gezet. Ze weet dat dit misschien in strijd is met het briefgeheim maar heeft daar wezenlijk lak aan.
Want waar gaat het eigenlijk om?
Om de gruwelijke golfwereld waar van alles wordt bekokstoofd of om de mensen over wiens hoofden van alles wordt beslist zonder dat ze ook maar ergens het recht hebben om mee te spreken, laat staan gehoord worden.

De trieste correspondentie met broerlief dus.

Overigens wenst Margien in geen enkel opzicht aansprakelijk te worden gesteld voor de onzin die haar broer uitkraamt. Zijn overtuiging is tenslotte ook maar een mening.

-->
Mijn lieve zus,

Het zal je verheugen, ik ben weer thuis. Om twee voor twaalf gisteravond raakten de wielen de grond weer en je snapt wel dat ik opgelucht ademhaalde. Mijn claustrofobie in het vliegtuig is nog lang niet voorbij. Diep in de nacht reed ik Hoogeveen binnen. Uiteraard kon ik weer niet slapen na zo’n lange vlucht en dus heb ik mijzelf een heerlijk glas wijn ingeschonken, je weet wel die mooie Graue Burgunder Feinherb die ik uit Duitsland haal.
Hoogeveensche Courant er bij gepakt en wat las ik? Gaat ziekenhuis Bethesda hier dicht? Is het echt waar? Dat laten ze toch niet gebeuren. Vertel me alsjeblieft gauw wat er allemaal aan de hand is, want van wat ik hier lees word ik heel ongerust.

Laat gauw van je horen,
Johan
je kleine broertje

-----

Broerlief,

Het is dat jij het bent, maar waar was jij de afgelopen , zeg maar 5 jaar? Juist, met je lijf van het ene vliegtuig in het andere en met je geest van het ene golfbaan gesprek na het andere.
Je hebt toch niet gemist dat we in Nederland en in een groot deel van de westerse wereld van het geloof in de zorgzame samenleving zijn afgestapt en en van “Jezus redt, Jezus redt, alle mensen opgelet”, zijn overgestapt naar “Ieder voor zich en niemand voor ons allen”.
Oftewel, we geloven niet meer zoveel in elkaar maar meer in de markt.
En ja, in het kader daarvan hebben de hoge heren besloten dat het goed is dat ziekenhuizen voortaan zoveel mogelijk centjes gaan verdienen en dat schijnt alleen te kunnen als ze megagroot zijn.
En, ze zeggen dat de zorg daar ook nog veel beter is. Nou ja, ik geloof er weinig van hoor, maar jij als Golfbaan lobbyist hebt daar vast wel eens een balletje over opgegooid. Of gooi je niet op de golfbaan?
Mocht je meer weten van ongekende kwaliteitsslagen, dan hoor ik dat graag!

Dag broer, ennuh.... wees niet bang ook al is de crisis nog zo groot, hier mag je altijd een biertje komen drinken.

Margien

-----

Lieve Margien, gladde aal, zoals ik vroeger altijd zei,

Dat van die zorgzame samenleving is nieuw voor mij. Daar heb ik nooit van gehoord, wat was dat? Misschien heb ik mij toch wel iets te veel door mijn werk mee laten slepen, daarom ga ik ook een lange vakantie nemen. Voorlopig blijf ik zeker vijf dagen thuis en ik zal graag een biertje bij je komen drinken.
Vorige week was ik in Londen op de Bilderbergronde, ter voorbereiding van de grote conferentie en daar sprak ik Karel van Ligchtenvoort. Hij is voorzitter van de Raad van Bestuur van het Amaliaziekenhuis in oprichting. Ik mag je nog niet vertellen waar dit ziekenhuis zal worden gebouwd, maar de man was razend enthousiast. Sprak over concentratie van hoog-complexe zorg en dat dit kapitalen ging opleveren. Hij heeft me zelfs een betrekking aangeboden als woordvoerder namens de cliƫntenraad van het ziekenhuis. Beetje lobbyen, criticasters de mond snoeren, je weet wel het werk dat net even te smerig is voor van Ligchtenvoort zelf. Paar dagen werk in de maand, beetje lullig tweeten over tegenstanders, onbegrijpelijke commentaren geven aan de media, enzovoort. En weet je wat voor beloning daar tegenover staat? Honderdvijfentwintigduizend euro per jaar. Eventueel te storten op een nummerrekening op de Cayman Islands.
Ik heb gezegd dat ik wat tijd wil, om er eens goed over na te kunnen denken. En uiteraard mijn lieve dwarse provocerende oudere zus, om jou om je reactie te vragen. Vind je dat ik het moet doen? Ligchtenvoord zegt dat ik ook nog een secretaresse mag aannemen. Heeft ie vijfennegentigduizend euro per jaar voor klaarliggen. Die man kan strooien met geld. Zijn adagium is: “Zorgverzekeraars maken veel te veel winst, ik pluk ze kaal,” of zoiets. Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat hij daar mee bedoelt. Heb jij enig idee?

Zet die biertjes maar vast in de koelkast. Na alle champagne en kaviaar van de laatste dagen, is een gewoon arbeidersdrankje toch ook wel weer eens heel lekker.

Johan

-----

Broeder...

Je liegt gewoon dat je niet weet wat de zorgzame samenleving was.
Kijk, vroegah, toen ik nog twee paardenstaartjes en melktandjes had, vroegah....
toen hielp mijn moeder gewoon de buurvrouw wanneer die net een kind had gekregen. Vroeger reed iedereen om de beurt met Margje wanneer ze op bezoek moest bij haar man Peet, die weer eens opgenomen was. Vroeger was lang niet iedereen aan het werk en waren de meeste mensen die niet werkten gewoon gezond. Die konden dus best wat uurtjes besteden aan mensen in hun buurt.

Maar goed, vrouwen moesten emanciperen, terecht natuurlijk, maar of het daar nou allemaal beter van is geworden?
Toen veel vrouwen werkten kwam het CDA erachter dat het niet zo goed ging met het omzien naar elkaar. Mensen hadden er geen tijd meer voor want druk druk druk.
En ja, wat zie je dan? Het CDA ging de zorgzame samenleving uitroepen. Een mission impossible.
Vroegah hadden we een zorgzame samenleving, maar het had geen naam en, om eerlijk te zijn ging het ook niet altijd even goed maar toen het CDA de zorgzame samenleving uitriep was dat alleen maar een bezuinigingstruc. Het werk dat door de thuiszorg en maatschappelijk werk werd gedaan moest weer naar de burger (klinkt het bekend? het klinkt bekend).
Sinds die tijd is het allemaal niet bepaald beter geworden met de zorg. Misschien op sommige punten wel, maar ik zou het zo 1,2 niet weten. Misschien weet jij het?

Trouwens, ik geloof niet dat mensen als die Ligchtenvoorde bestaan en zo'n man van de cliƫntenraad ook niet. Ik bedoel MAN! we hebben het hier over de ZORG! Dat is toch iets heel anders dan geld?
Ik heb vertrouwen in mensen tot ze bewezen hebben dat ze niet te vertrouwen zijn. Het gaat niet om hun woorden, het gaat om hun concrete daden. Daarop mag je mensen afrekenen. De rest delete je gewoon maar.
Ik snap je probleem niet.
Je zit maar zonder enig bewijs wat mensen zwart te maken. Bah!
Kijk, dat ze dat nou met jou gaan doen met je dikke Saab en dito laag boter op je hoofd.....
Is het niet zo dat wie met 1 vinger naar een ander wijst, eigenlijk ook met 3 naar zichzelf wijst, o broertje?

Eat your heart out, brother!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten