Dat een wethouder pal staat voor zijn
mensen, staat hem te prijzen.
Dat hij dit ook doet wanneer er
terechte kritiek wordt geuit op de organisatie waar hij
verantwoordelijk is, en, sterker nog, beschuldigt van laakbaar
gedrag, tja, dan wordt het anders.
Margien mag in dezen u nog herinneren
aan de boze en niet to the point zijnde reactie van wethouder Smid op
haar Thuiszorg column:
http://margiendestemuitdemarge.blogspot.nl/2013/07/reactie-wethouder-smid-en-reactie.html
Wat Margien hier in deze column heeft
aangegeven, is, voorzover ze weet nog steeds niet opgelost. De
website is nog steeds niet duidelijk en overzichtelijk en ondanks de
prachtige kwaliteitsnormen van de gemeente Hoogeveen kunnen
kwetsbare zieken en ouderen, zonder dat ze het weten, iemand in huis
krijgen met een strafblad. Zoiets moeten we niet willen. Natuurlijk,
ex-gedetineerden verdienen een kans. Maar daarover moet dan wel met
de betrokken cliënt open over worden gecommuniceerd.
Vervolgens is er kritiek door het
programma Kanniewaarzijn op de uitvoering van de WMO. De wethouder
springt werderom fors in de bres. Dit keer voor een vermoedelijk
behoorlijk falende ambtenaar.
In plaats van dat hij iets zegt in de
trant van: iedere klacht is voor ons een gratis advies, blaast hij
wederom onterecht, hoog van de toren. Hij stelt in het DvhN dat alles
volledig uit de duim is gezogen en dat de redactie van Kanniewaarzijn
én de gemeente én de betrokken ambtenaar in een kwaad licht wil
stellen.
Bij het lezen van zulke forse taal
denkt Margien: heeft de wethouder geen voorlichter? Iemand die hem
kan beschermen tegen dit soort uitspraken? Waar zijn ze? Als ze dit
al niet kunnen tackelen, waar hebben we die afdeling dan voor?
De vraag is nu hoe het verder moet.
Kunnen en willen we een betrokken wethouder laten vallen?
Door boos worden en met beschuldigende
vingers te gaan wijzen naar brengers van vervelende boodschappen
worden de problemen niet echt effectief opgelost.
Misschien is het een idee medewerkers
die structureel geen maatwerk wensen te leveren een tijdje te laten
schoffelen? Van schoffelen schijnt een wonderbare werking uit te
gaan....
Of moet er qua communicatie en het
leveren van maatwerk veel verbeteren?
Maatwerk kost wat, maar het levert ook
veel op.
Iedere burger bij Kanniewaar zijn is er
één teveel.
Ze zoeken hun heil daar niet voor de
gezelligheid.
De gemeente moet beleid maken van
maatwerk en het niet laten aankomen op bezwaarprocedures die mensen
aanspannen nadat er geen maatwerk is geleverd.
Het verhaal van Kanniewaarzijn staat
niet op zichzelf. Was het maar zo.
RegioHoogeveen wordt constant
overspoeld met verhalen over misstanden in de uitvoering van de WWB.
RadioHoogeveen kan wel iedere week de volle zendtijd spenderen aan
WWB en WMO klachten en dan nog verbetert er niks aan de bejegening
van mensen.
Een dieptrieste zaak.
Het gaat bij de WMO en Bijstand
namelijk niet om het meest weerbare deel van onze samenleving.
Het gaat om zieke, vaak laag opgeleide
en kwetsbare mensen. Zij verdienen alle zorg. Het ontbeert hen vaak
aan lichamelijke en geestelijke weerbaarheid. Ze klimmen niet gauw in
de pen en komen niet snel voor hun rechten op.
De gemeente moet juist voor hen een
vangnet zijn en niet deze mensen door dat vangnet laten vallen door
de wet op zijn aller stringentst toe te passen.
Menselijkheid als maatgever binnen de
ruimte die de wet geeft.
Dat kan best.
En Kanniewaarzijn?
Magnooitmeergebeuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten