dinsdag 1 oktober 2013

Magnooitmeergebeuren.


Dat een wethouder pal staat voor zijn mensen, staat hem te prijzen.
Dat hij dit ook doet wanneer er terechte kritiek wordt geuit op de organisatie waar hij verantwoordelijk is, en, sterker nog, beschuldigt van laakbaar gedrag, tja, dan wordt het anders.

Margien mag in dezen u nog herinneren aan de boze en niet to the point zijnde reactie van wethouder Smid op haar Thuiszorg column: http://margiendestemuitdemarge.blogspot.nl/2013/07/reactie-wethouder-smid-en-reactie.html

Wat Margien hier in deze column heeft aangegeven, is, voorzover ze weet nog steeds niet opgelost. De website is nog steeds niet duidelijk en overzichtelijk en ondanks de prachtige kwaliteitsnormen van de gemeente Hoogeveen kunnen kwetsbare zieken en ouderen, zonder dat ze het weten, iemand in huis krijgen met een strafblad. Zoiets moeten we niet willen. Natuurlijk, ex-gedetineerden verdienen een kans. Maar daarover moet dan wel met de betrokken cliënt open over worden gecommuniceerd.

Vervolgens is er kritiek door het programma Kanniewaarzijn op de uitvoering van de WMO. De wethouder springt werderom fors in de bres. Dit keer voor een vermoedelijk behoorlijk falende ambtenaar.
In plaats van dat hij iets zegt in de trant van: iedere klacht is voor ons een gratis advies, blaast hij wederom onterecht, hoog van de toren. Hij stelt in het DvhN dat alles volledig uit de duim is gezogen en dat de redactie van Kanniewaarzijn én de gemeente én de betrokken ambtenaar in een kwaad licht wil stellen.
Bij het lezen van zulke forse taal denkt Margien: heeft de wethouder geen voorlichter? Iemand die hem kan beschermen tegen dit soort uitspraken? Waar zijn ze? Als ze dit al niet kunnen tackelen, waar hebben we die afdeling dan voor?

De vraag is nu hoe het verder moet. Kunnen en willen we een betrokken wethouder laten vallen?
Door boos worden en met beschuldigende vingers te gaan wijzen naar brengers van vervelende boodschappen worden de problemen niet echt effectief opgelost.
Misschien is het een idee medewerkers die structureel geen maatwerk wensen te leveren een tijdje te laten schoffelen? Van schoffelen schijnt een wonderbare werking uit te gaan....
Of moet er qua communicatie en het leveren van maatwerk veel verbeteren?
Maatwerk kost wat, maar het levert ook veel op.
Iedere burger bij Kanniewaar zijn is er één teveel.
Ze zoeken hun heil daar niet voor de gezelligheid.

De gemeente moet beleid maken van maatwerk en het niet laten aankomen op bezwaarprocedures die mensen aanspannen nadat er geen maatwerk is geleverd.
Het verhaal van Kanniewaarzijn staat niet op zichzelf. Was het maar zo.
RegioHoogeveen wordt constant overspoeld met verhalen over misstanden in de uitvoering van de WWB. RadioHoogeveen kan wel iedere week de volle zendtijd spenderen aan WWB en WMO klachten en dan nog verbetert er niks aan de bejegening van mensen.
Een dieptrieste zaak.
Het gaat bij de WMO en Bijstand namelijk niet om het meest weerbare deel van onze samenleving.
Het gaat om zieke, vaak laag opgeleide en kwetsbare mensen. Zij verdienen alle zorg. Het ontbeert hen vaak aan lichamelijke en geestelijke weerbaarheid. Ze klimmen niet gauw in de pen en komen niet snel voor hun rechten op.
De gemeente moet juist voor hen een vangnet zijn en niet deze mensen door dat vangnet laten vallen door de wet op zijn aller stringentst toe te passen.
Menselijkheid als maatgever binnen de ruimte die de wet geeft.
Dat kan best.
En Kanniewaarzijn?
Magnooitmeergebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten