Vandaag hebben we het
over een bedrijfstak met exotische namen als: Entrea, Juzt, Jarabee,
Yorneo en Ambiq.
En nee, het gaat hier
niet over exotische eilanden of spannende drankjes.
Het gaat hier over de
Jeugdzorg.
De Jeugdzorg die
volledig moet worden gereorganiseerd omdat er van alles mis is.
Hoewel er nauwelijks
meer jongeren bij de Jeugdzorg aanklopten, groeiden de budgetten voor
de Jeugdzorg ieder jaar met maar liefst 6%. Aan de ene kant kwam dit
door de verbeterde diagnostiek, waardoor er meer gevallen werden
opgespoord, maar ook kwam dit omdat de Jeugdzorg meer en meer werd
gezien als een verdienmodel.
Omdat we er in
Nederland voor hebben gekozen de zorg voor onze zwakkeren uit te
besteden aan de markt, grepen bedrijven hun kans en deden ze dat wat
van hen gevraagd werd en zelfs meer dan dat. Er kwamen meetbare
doelen, targets, managers aan de top in net iets te dure auto's en in
net iets te scherp gesneden maatpakken om geloofwaardig te zijn.
De Jeugdzorg was niet
effectief, medewerkers hadden het gevoel vooral bezig te zijn met
administratie en targets in plaats van doelgericht jongeren en hun
gezinnen in hun eigen kracht te zetten. En om dat allemaal tegen te
gaan en om tegelijkertijd een mooie bezuiniging binnen te halen, zal
de Jeugdzorg in het vervolg worden aangestuurd door de gemeente..
Bezuinigen en dan ook
nog tegelijk een kwaliteitsslag maken. Het kan allemaal in
Jeugdzorgland. En misschien kan het ook maar er zitten wel wat haken
en ogen aan.
Het gaat hem met name
om de manier waarop de bezuiniging moet worden binnengehaald.
In de eerste plaats
moeten probleemgevallen vroegtijdig worden herkend en vroegtijdig in
een hulptraject worden geschoven. Jonge kinderen en hun ouders is
tenslotte een stuk gemakkelijker te plooien dan een flink vastgelopen
puber.
In de tweede plaats
zullen gezinnen niet meer zoveel hulp krijgen van dure
vakspecialisten maar zal een gezin in eerste instantie contact
hebben met 1 vaste begeleider die gaat uitzoeken of er überhaupt
specialistische hulp nodig is.
Het klinkt allemaal
prachtig maar ik zie wel wat problemen.
Om de risicokinderen er
zo snel mogelijk uit te vissen zullen alle kinderen zo vroeg mogelijk
met enige regelmaat worden gescreend. Alle kinderen gaan door de
zorgmolen. Of ze nou problemen hebben of niet. Alle kinderen worden
gemonitord.
Dus, om de 10% van de
kinderen die ooit met de Jeugdzorg in aanraking zullen komen eruit te
vissen, worden 100% van de kinderen gescreend. Dossiers zullen worden
opgesteld door niet al te hoog opgeleide mensen want het moet
allemaal goedkoop.. Van die dossiers weten we op grond van andere
ervaringen op het gebied van overheid en ICT dat ze zeker niet goed
beveiligd zullen worden en dat de gegevens van uw gezin en uw kind
morgen op straat zullen liggen of worden misbruikt zonder dat u zelf
daarover ook maar iets te zeggen heeft. Als ouders zou je zoiets niet
moeten willen.
Bovendien mag je
verwachten dat wanneer iedereen gemonitord wordt, dit weer veel extra
nieuwe zorggevallen oplevert. En daarmee is de markt dan weer erg
gelukkig. Zo cynisch is het wel.
Van de gemeente wordt
verwacht dat ze zich krachtdadig zal opstellen. Als een soort
marktmeester de zorg zal aanbesteden en hopelijk de ruimte krijgt om
bij die aanbesteding te kiezen voor aantoonbare kwaliteit. Het is de
grote vraag wat al die bedrijfjes in Jeugdzorgland nu gaan doen.
Laten ze zich zomaar buiten spel zetten door de gemeente of gaan ze
concurreren met het bestaande jeugd en jongerenwerk? Wat gaat de
positie worden van SWW hier in Hoogeveen? Moeten zij ook de markt op
gaan? Willen we dat?
Maar het
allerbelangrijkste is natuurlijk: zal de gemeente in staat zijn de
financiële vinger dermate strak aan de pols te houden dat de
budgetten niet weer groots en meeslepend worden overschreden?
Zal de gemeente in
staat zijn de menselijke maat aan te houden voor de zorg voor de
kwetsbare jongeren onder ons?
We zijn allemaal op
onze tijd kwetsbaar, ziek of oud. Op zulke momenten in je leven moet
je niet worden over gelaten aan een markt die erop uit is om te
scoren. De markt is alles maar niet iedereen hoeft vermarkt te
worden.
Deze blog is geschreven naar aanleiding van de raadsavond dd 24 mei 2012 en is uitgesproken op Radio Hoogeveen op 26 mei 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten