zaterdag 1 december 2012

Arremoei


De telefoon gaat. Ringtone: Love is all...
Jeanine van Ginder Achter neemt op.

 
Met Jeanine van Ginder Achter, goedemorgen.

Ah, Marloes, wat leuk dat je belt, ik had je al gemist bij de kapper en de tennisclub, we hadden het er al over..
Hoe is het?
Wat? Jullie op bijstandsniveau?
O jeee..... moet je opeens werken? He, wat naar nou. Maar hoe moet dat dan? Ik bedoel, je hebt toch zeker wel 20 jaar thuis gezeten en we hadden het altijd zo gezellig bij de schoonheidssalon. Dus daar zien we je niet meer?
Ah, bij de Aldi kunnen we je nog wel vinden? Als manager?
Neeeeee.... achter de kassa?
Echt, ik ben verbijsterd! Maar daar hoor jij toch helemaal niet?
Ik begrijp het: je kunt niks volgens je coaches.
Maar meid, laat je niet de put in praten he, je kunt van alles! Je backhand is als de beste, je kapsel is altijd toppie, wat wil je nog meer?
Gelukkig kun je nu je eigen geld verdienen. Dat is toch ook mooi?
Neeeee, meen je dat? Alles zo'n beetje inleveren bij de sociale dienst? Dus je werkt voor niks? Gut... en Gerrit Jan dan? Ik kan me niet voorstellen dat hij geen werk meer vindt.
Pfff 100 sollicitaties en dan nog niks? Wat mankeert hem dan?
Maar met 48 jaar ben je toch helemaal niet oud?
Maar wat doet hij nu dan?
Nee, ik heb hem nog niet zien rijden in de Klussenbus....
Dus als het goed is staat hij regelmatig in Hoogeveen ergens te boren of te schoffelen?
In zo'n geel hesje, bedoel je? Als vrijwilliger nog wel? Whaaaah....
Sorry hoor, maar jouw Gerrit Jan die als vrijwilliger bij anderen de tuin doet.... dat is toch de omgekeerde wereld? Jullie hadden toch altijd een tuinman?
Het is schandalig zoals jullie behandeld worden, echt....
Zo moeten ze niet doen met nette mensen.

Maar uh.... waar belde je voor? Ik ga vanavond naar de Rotary, eten voor het goede doel, haha...
Om Julliette, zit ze nog altijd op het VWO? Geweldig he?
Wat is er nou? Zit je te huilen?
Maar meisje toch, wat is er dan?
Mag Juliette niet mee op excursie naar Rome? Wie bepaalt dat?
Ja, dat zal wel lastig zijn van de bijstand.... maar je wist toch drie jaar geleden ook al dat als het tegenzat Gerrit Jan in de bijstand zou komen? Waarom heb je geen geld gereserveerd? Van de bijstand kun je toch ook wel geld achteruit leggen?
Willen is kunnen, toch? Het hele leven is een kwestie van keuzes.
Kijk, dat moet mijn Peter ook.
Dacht je dat hij het zo gemakkelijk heeft met al die ziekenhuisfusies?
Hij ligt nachten wakker van al die oproerkraaiers die niet snappen dat hij het goed met hen voor heeft. Mijn Peter staat voor een kwaliteitsziekenhuis, maar dankbaarheid, ho maar....
Nee, wij hebben het ook echt slecht. We werken er hard voor en een spanning dat dat geeft.... Je moest eens weten....
Uh.... nee, als beste vriendin kan ik je alleen maar zeggen dat je de tering naar de nering moet zetten. Dat is echt beter voor je. Dat doen wij ook. Daar is dit land groot mee geworden.
Ja natuurlijk vind ik het jammer voor Juliette. Maar zo is het leven nou eenmaal. Niet alles is maakbaar. Dat moet je accepteren. Je houdt je veel teveel bezig met materiële zaken. Zonder geld kun je toch ook wel gelukkig zijn?
Sorry hoor, ik moet nu echt gaan, mijn eten roept.
Ennuh... probeer nog een beetje te genieten van het leven he.
The best things in life are free! Of niet dan.
Doegies lieverd.... geef je nog een knuffel aan die kanjers van je?
Ciao!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten